PEN op school

PEN-auteurs in actie
PEN-auteurs in actie
PEN-auteurs in actie

Waarom een PEN-auteur uitnodigen op onze school?
PEN Vlaanderen heeft een speciaal programma voor scholen:
een duo van een PEN-auteur – die in België is beland na gedwongen vertrek uit eigen land – en een ‘Vlaamse’ auteur bezoekt jouw klas.

Doelen:
– leerlingen maken kennis met het literaire werk en het leven van de PEN-auteur
– leerlingen krijgen info over de impact van (het gebrek aan) vrije meningsuiting, over leven in een land waar je niet geboren bent, over identiteit en hoop, over mooie woorden en nieuwe kansen
– leerlingen lezen vooraf en/of ter plekke een tekst van de PEN-auteur en gaan daarover in gesprek

Hoe verloopt een auteurslezing?
Een lezing duurt ongeveer één lesuur.
Tijdens dat lesuur gaan twee auteurs in gesprek met de leerlingen. De PEN-auteur vertelt over zijn werk, zijn leven als auteur in een ander land. De auteur leest voor. We lezen samen een stuk tekst en spreken erover.
De begeleidende (Vlaamse) auteur interviewt en modereert het gesprek.

Suggestie: sommige auteurs leren Nederlands, en zijn voorlopig nog vloeiender in Engels of Frans. Je kan dus de vakleerkrachten Engels of Frans betrekken bij de auteurslezing.

Voor welke doelgroep?
We mikken in eerste instantie op derde graad BSO, TSO, ASO, BuSO en OKAN.
Ook NT2-groepen voor volwassenen zijn welkom.

Welke auteurs komen naar jouw klas?
Heel wat auteurs komen met plezier naar jullie klas. We bekijken elke vraag van de school + de data, en contacteren dan in overleg auteurs.

Wat kost een auteurslezing?
De school betaalt voor elke auteur 60 euro + vervoersonkosten (treinticket of 0.34 euro/ per km).  Omdat we elke lezing als duo geven, komt dit op 120 euro + vervoersonkosten per auteur.
PEN betaalt elke auteur 200 euro + vervoersonkosten. Dit betekent dat PEN en Vlaams Fonds voor de Letteren per lezing een stevig bedrag bijleggen.

Ik wil een auteur uitnodigen! Wat is de volgende stap?
Fantastisch!
Stuur a.u.b. een mail naar info@penvlaanderen.be met je vraag.
Wij krijgen graag deze info:
– voorstel van periode of datum voor auteurslezing
– aantal groepen voor wie je een auteurslezing wil

We kijken uit naar je bericht en antwoorden snel. Samen maken we deze auteurslezing praktisch in orde.

Hoe bereid ik dit voor in de klas?
Hoe werk ik verder na de PEN-auteurslezing?
Enkele jaren terug maakten PEN en Amnesty International een document met uitleg over PEN op school en met enkele werkvormen. De werkvormen kan u hier downloaden.
Wij bezorgen vooraf enkele gedichten of verhaalfragmenten van de PEN-auteur. Zo kunnen de leerlingen goed voorbereid in discussie gaan met de auteurs. Alle vragen zijn welkom.

Mogelijke vragen:
– Waarom ben je vertrokken uit je land?
– Schrijf je in België meer, minder, of anders dan in het thuisland?
– Waarover schrijf je het liefst?
– Naar welke schrijvers kijk je op?
– Wat wil je als schrijver in België nog bereiken?
– Welke boeken of auteurs lees je graag?
– …