Sinds kort verblijft Mira Feticu in de PEN schrijversflat in Antwerpen. Feticu is een Roemeens-Nederlandse schrijfster die al 16 jaar in Nederland woont en werkt. Tijdens haar verblijf in de flat schrijft ze voornamelijk verder aan haar nieuwe boek – in het Nederlands.
Mira Feticu, geboren in 1973 in een dorp in Roemenië, groeide op met de dictatuur van Ceaușescu immer present in haar leven. Nadat ze haar Nederlandse man ontmoette en een dochter kreeg, besloot het gezin zich in Nederland te vestigen. Naast schrijver is Feticu literatuurwetenschapper en columnist.
Romans
Feticu debuteerde in 1993 als dichteres, maar legde zich later toe op proza. In haar geboorteland Roemenië werkte ze onder meer als radiomaker bij de nationale Radio Eén. In Nederland verscheen in 2012 haar Nederlandse debuut, de verhalenbundel ‘Lief kind van mij’. Sindsdien schrijft ze alleen in het Nederlands.
Haar roman ‘Tascha’ (2015) gaat over ‘de kunstroof van de eeuw’, de diefstal van zeven kostbare schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal. ‘Al mijn vaders’ (2019) is een roman over machtsmisbruik en het verliezen van identiteit wanneer je een migrant of vluchteling bent. In ‘Picasso’s keerzijde’ (2019) gaat Feticu verder op zoek naar het gestolen schilderij Tête d’Arlequin van Picasso, die bij de eerdere kunstroof werd gestolen. De tip die ze had gekregen over de vindplaats van dit schilderij bleek achteraf een hoax te zijn… Begin dit jaar verscheen ‘Liefdesverklaring aan de Nederlandse taal’, waarin ze met veel enthousiasme het vallen en opstaan beschrijft van een buitenlander die zich het Nederlands probeert eigen te maken.
Nieuw werk
In de PEN-flat kan Mira Feticu nu een volle maand ongestoord verder werken aan haar nieuwe boek. Het wordt non-fictie, dat staat vast, maar meer wil ze er niet over loslaten: “Ik kan er niets over zeggen. Ik moet de omvang , het corpus van het boek kunnen zien, voor ik er iets over zeg!”. Die eigen schrijfplek is heel belangrijk voor haar: “Ook in Den Haag (waar ze woont) heb ik een aparte ruimte die ik huur om te schrijven, maar deze plek is echt groot, het is fantastisch.”
In Antwerpen kan ze perfect haar eigen ritme volgen, ze start om 11u ’s ochtends, schrijft een paar uur en gaat dan iets anders doen. Ze heeft ook een aantal opdrachten die ze moet maken, bv. een essay voor een tijdschrift. Lachend zegt ze: “De flat is echt een cadeau! Ik moet ervan profiteren dat ik nu elke nacht om 4u naar bed kan”. Daarnaast kijkt ze ernaar uit om verschillende Vlaamse schrijversvrienden terug te zien.
Corruptie
Mira Feticu is getekend door de harde communistische dictatuur van Ceaușescu in Roemenië en herinnert zich dat ze als kind dag in dag uit in de rij stond voor eten. Of de angst dat haar vader, die geen lid van de partij was, gearresteerd zou worden. Ze schrijft nog steeds veel over totalitarisme en alles wat niet-vrijheid betekent. “Er is nog steeds veel corruptie in Roemenië. Er is tijdens de dictatuur veel gebeurd dat nog niet is geweten. Toen ik later de getuigenissen las van mensen die gemarteld werden in de gevangenis, dat was vreselijk. Het gaf mij een enorm gevoel van wantrouwen en angst.”
Net daarom voelt ze zich nauw betrokken bij PEN, zowel in Roemenië als hier in Vlaanderen, en voelt een sterke band met de visie van PEN.