PEN op school: de Soedanese schrijver Alhadi

PEN OP SCHOOL trekt met auteurs die naar Vlaanderen of Brussel vluchtten naar (hoge)scholen om studenten en leerlingen te confronteren met de heel specifieke problematiek aangaande vrije meningsuiting. Ze hebben in hun land ‘hun mond voorbij gepraat’ en worden ervoor gestraft. Ze kunnen ook niet meer terug! Op vrijdag 19 april trok Karel Sergen met de Soedanese schrijver Adam Agabeldour Alhadi naar het Atheneum in Oudenaarde. Alhadi gaf er zijn getuigenis voor een 30-tal leerlingen. De twee leerkrachten van 5de en 6de Humane Wetenschappen vonden PEN OP SCHOOL perfect aansluiten in het programma van Cultuurwetenschappen.   Alhadi is dichter-schrijver, advocaat en mensenrechtenactivist. Hij woont sinds 3 jaar in België en verblijft momenteel op een piepkleine flat in Sint-Joost-Ten-Node. Hij zet zich als vrijwilliger in voor Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Hieronder enkele reacties en foto’s van leerlingen en leraars:

  • “Ik was erg onder de indruk van de lezing” (leerkracht Karen)
  • “Vandaag hebben de leerlingen van 5 Huma gepraat over de lezing en hun gedachten en meningen op papier gezet. Het resultaat waren mooie evaluaties waaruit heel duidelijk hun bewondering en de emotionele impact van de lezing blijkt.” (leerkracht Tineke)
  • Hieruit de volgende citaten:
  • “M.Alhadi begon zijn verhaal en ik was geboeid vanaf moment één.”
  • “Zijn gedichten waren in het Arabisch veel mooier en aangrijpender dan in het Nederlands of Engels. Toen hij ze voorlas kon je de pijn die hij voelde zelf ook gewaarworden, doordat hij zijn ziel erin legde.”
  • “In het begin stelde M.Alhadi zich voor in het Nederlands. We konden hem goed begrijpen en vonden het echt tof dat hij hiervoor zo goed zijn best deed.”
  • “Zijn familie woont nog altijd in Soedan maar zit in spanning omdat ze door onder andere de publicaties en zijn optredens waarin hij het over zijn land heeft, bedreigd kunnen worden. M. Alhadi wordt geconfronteerd met zijn strijd voor meer rechtvaardigheid en de wensen van zijn familie.”
  • “Het ging vooral over de beperkte meningsvrijheid van de journalisten. Waarom er zoveel journalisten vervolgd worden voor wat ze schrijven in de krant of hun boeken”.
  • “Ook de powerpoint en het zelfgemaakte filmpje waren mooi gedaan. De beelden die hij toonde, waren schrijnend. Dat moet zo zwaar zijn”.
  • “Na een klassikaal gesprek zijn we tot een gezamenlijke conclusie gekomen dat het een zeer interessante en emotionele bespreking was. Iedereen was zeer geboeid door het verhaal van de Soedanese schrijver, advocaat en activist.”

BIJ DE FOTO’S: – De Soedanese schrijver Alhadi in de klas. (2 foto’s) – Alhadi (schrijver), Tineke (leerkracht), Karel Sergen (PEN)