PEN Vlaanderen markant aanwezig op TAZ

De lege stoel van PEN Vlaanderen stond prominent in de kijker tijdens Theater Aan Zee. De lege stoel symboliseert een vervolgde auteur die niet aanwezig kan zijn.

Tijdens het Oostendse kunstenfestival van 23 juli tot 8 augustus was PEN Vlaanderen aanwezig op 20 podia met een lege-stoel-moment. Terwijl een spot een lege stoel belichtte, stond er tijdens 20 voorstellingen telkens iemand stil bij het lot van een auteur of journalist die in de gevangenis verblijft omwille van wat zij/hij schreef. Vervolgens werd een citaat uit het werk van de betrokken auteur of journalist voorgelezen. De reacties van het publiek hierop waren talrijk en meelevend.

De lege stoel

De live momenten op de podia werden extra geaccentueerd door dagelijkse projecties van PEN-boodschappen op de muur van het Casino-Kursaal, en door een lege stoel die op een ponton dreef op de vijver van het Leopoldpark nabij ‘Café Koer’, het epicentrum het festival.

Op het Casino-kursaal: “De vrijheid van meningsuiting staat overal ter wereld onder druk”
Een lege stoel op de vijver van het Leopoldpark in Oostende

Op donderdag 5 augustus vond bovendien, binnen de programmering van Theater aan Zee en in samenwerking met het Poëziecentrum, de presentatie plaats van Ik ben geen zee, de nieuwe dichtbundel van PEN-auteur Hosheng Ossi. In een uitverkochte Panoramazaal in Cultuurcentrum De Grote Post ging vertaalster Lore Baeten in gesprek met Hosheng Ossi. Jeroen Olyslaegers las voor uit zijn werk. De waardering van de aanwezigen kon gemeten worden aan de boekverkoop na de voorstelling: de bundels gingen als zoete broodjes de deur uit.

Jeroen Olyslaegers met Hosheng Ossi op de achtergrond – en de lege stoel